Breaking News

FG asks for $1.1bn advance settlement from Eni, Shell in Malabu corruption case

Kindly Share This Story:
File: Shell, Eni

By Peter Egwuatu

The Federal Government, Wednesday,  asked a court in Milan, Italy, to order Royal Dutch Shell and Eni to pay the sum of $1.092 billion as an immediate advance payment for damages in the Malabu oil scandal, one of the oil industry’s biggest-ever corruption scandals.

During the hearing of the corruption allegation linked to the acquisition of the OPL 245 offshore field by Eni and Shell, lawyer to the Federal Government, asked for advance payment ahead of a more comprehensive damages package to be decided by the court at a later date.

READ ALSO: We’ll prosecute top Nigerians in Malabu oil scam – Magu

Reuters reported that the case involves the 2011 acquisition of oil block prospecting license by Eni and Shell, following the payment of $1.3 billion to the Nigerian government for the OPL 245 offshore field.

According to Reuters, “Shell says that the 2011 agreement was a settlement of long-standing litigation following the previous allocation of the oil block by the Federal Government to Shell and Malabo.”

It can be recalled that in July this year, prosecutors asked that the Chief Executive Officer of Eni, Claudio Descalzi, be jailed and also for Eni and Shell to be fined together with some of their former and present executives.

In addition, the prosecutors also requested for the confiscation of the sum of $1.092 billion from all the defendants in the case, an amount which is the equivalent of the bribes that was alleged to have been paid out.

The lawyer representing Nigeria, Lucio Lucia, on Wednesday, joined in requesting for the seizure of that amount.


Kindly Share This Story:
All rights reserved. This material and any other digital content on this platform may not be reproduced, published, broadcast, written or distributed in full or in part, without written permission from VANGUARD NEWS.


Comments expressed here do not reflect the opinions of vanguard newspapers or any employee thereof.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!